Pohjoismaiden suurin teollisuustapahtuma Alihankinta vahvisti suosiotaan – uudistuksia luvassa ensi vuodelle

08.10.2024

Alihankinta-messut vahvisti jalansijaansa Pohjoismaiden suurimpana ja johtavana teollisuuden tapahtumana. Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa järjestetyille Alihankinta-messuille osallistui lähes 23 000 teollisuuden ammattilaista, joista kävijöitä oli yli 17 000. Alihankinnan pääkumppanina toimi Fastems, teemakumppanina Sandvik ja ohjelmakumppanina Dimecc. Alihankinta järjestetään ensi vuonna 30.9.–2.10.2025.

Alihankinta-messut tarjosi jälleen ainutlaatuisen kohtaamispaikan, jossa toimittajayrityksillä ja hankkijoilla oli mahdollisuus verkostoitua. Tampereen teollisuusviikon aikana Alihankinta-messut ja Isot koneet Keskustorilla -tapahtuma keräsi kaikkiaan lähes 37 000 osallistujaa.

“Tunnelma on ollut innostunut ja innostava, ja jatkuvasta kuhinasta päätellen sekä vieraat että näytteilleasettajat ovat olleet todella tyytyväisiä päivien antiin. Ajankohtaiset paneelikeskustelut täyttivät katsomot, ja teemahallin suuri suosio kertoo siitä, että tekoäly ratkaisuineen kiinnostaa ja kiehtoo. Uudistunut brändimme on kerännyt runsaasti kiitosta ja siihen ollaan enemmän kuin tyytyväisiä”, luonnehtii projektipäällikkö Sami Siurola Tampereen Messut -konsernista.

Alihankinnan kumppaneille uusia avauksia

Alihankinnan teema oli tänä vuonna Tekoälyllä tuottavuutta ja aiheeseen pureuduttiin laajasti koko kolmipäiväisen tapahtuman ajan.

”Alihankintamessut tarjoavat erinomaisen mahdollisuuden oppia uutta, luoda suhteita ja tietenkin tehdä kauppaa. Automaatio, digitalisaatio ja tekoäly ovat ennen kaikkea matka – ei yksitäinen hanke. Tämä muutos koskettaa kaikkia ja se on mahdollista kääntää puolellemme”, toteaa tapahtuman pääkumppanina toimineen Fastemsin markkinointijohtaja Mikko Tuomaala.

Ohjelmakumppanina toimineelle DIMECCille rooli oli luonteva, sillä yrityksen asiakaskunta muodostuu teollisuusyrityksistä, asiantuntijoista ja päättäjistä.

”Uusi ekosysteemimme, Make in Finland, kokoaa näitä toimijoita yhteen luomaan valmistavan teollisuuden tulevaisuutta, joten tämä oli täydellinen paikka toiminnan avaamiseen. Uusia yhteistyökuvioita ja -suunnitelmia syntyi runsaasti niin ohjelmamme puitteissa kuin messuständeilläkin”, toteaa DIMECCin myyntijohtaja Rauno Hatakka.

Vuoden teollisuusteko -palkinto Epecille

Alihankinnassa jaettiin myös Vuoden teollisuusteko -palkinto, jonka nappasi seinäjokinen järjestelmätoimittaja Epec Oy. Valintaraati luonnehti voittajan elektroniikkatehdasinvestointia keihäänkärkihankkeeksi ja kuvaili sen olevan erittäin merkittävä panostus suomalaisen elektroniikkavalmistuksen saralla. Perusteissa korostettiin, miten tärkeää on koko suomalaisen teollisuuden kannalta, että Suomesta löytyy kyvykäs toimija, joka voi tehdä rauta- ja softaratkaisuja liikkuville työkoneille.

Uudistuva Alihankinta näkyy ja kuuluu läpi vuoden

Vuodesta 1988 järjestetty Alihankinta uudistuu joka vuosi, mutta nyt luvassa on erityinen ponnistus. Tapahtuman uusi brändi lanseerattiin avajaisten yhteydessä ja se tulee jalkautumaan tapahtuman eri kanaviin loppuvuoden aikana. Brändikonseptin ja visuaalisen identiteetin ovat luoneet Form Union Design & Strategy ja Pauhaus Oy.  Uudella brändillä halutaan nostaa alihankinta niin toimialana kuin tapahtumana jalustalle ja antaa sille arvoa. Uusi brändi kiteytyy lauseeseen ’Alihankinta mahdollistaa menestyksen’. Visuaalisesti vahva ilme ammentaa inspiraatiota teollisesta muotoilusta, tuoden teräksen kiillon uuteen logosymboliin.

Uutta on myös vasta lanseerattu BOX by Alihankinta -podcast, joka tarjoilee suoraa puhetta teollisuuden aitiopaikalta työelämäprofessori Matti Apusen johdolla. Podcast antaa yleisölle mahdollisuuden tutustua teollisuuden ajankohtaisiin aiheisiin sekä ylläpitää aktiivista keskustelua yhteisössä Alihankinta-tapahtumien välissäkin. Kolmen viikon välein julkaistavan podcastin ensimmäinen tuotantokausi keskittyy USA:han erityisesti teollisuusyritysten näkökulmasta. BOX by Alihankinta -podcastin tuottaa Tampereen Messut ja podcastia voi kuunnella Spotifyssa.

Alihankinta saa myös uudet verkkosivut ja uusia digitaalisia ratkaisuja, kun kuljetaan kohti vuoden 2025 Alihankinta-tapahtumaa. 30.9.–2.10.2025 järjestettävien messujen teema on ’Kilpailukykyä kestävästi’.

LISÄTIEDOT:

Projektipäällikkö Sami Siurola, p. 040 734 3589, sami.siurola@tampereenmessut.fi

Markkinointi- ja viestintäpäällikkö Katri Sillanpää, p. 040 726 3172, katri.sillanpaa@tampereenmessut.fi