Teollisuus on yhteinen – 35-vuotias Alihankinta viitoittaa tulevaisuuden

12.09.2023

Alan johtava teollisuustapahtuma Alihankinta järjestetään jälleen 26.–28. syyskuuta 2023 Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa. 35-vuotista taivaltaan juhlivan tapahtuman teemana on ajankohtainen Globally Local, joka puhuttaa teollisuuden tuotannon, osaamisen, yhteyksien sekä teknologian näkökulmista. Median akkreditoituminen ja maksuton kävijärekisteröityminen tapahtumaan on avoinna.

Teollisuuden kansainvälinen ykköstapahtuma on järjestetty Tampereella jo vuodesta 1988. Alihankinta on alan odotettu kohtaamispaikka, jonka juhlavuoden teemana koetaan tulevaisuuteen luotsaava Globally Local. Teema avaa teollisuuden näkymiä paikallisesta osaamisesta kansainväliseen tuotantoon. Näytteilleasettajapaikoiltaan loppuunmyytyyn tapahtumaan on maksuton sisäänpääsy rekisteröitymällä alihankinta.fi/fi/messuinfo/sisaanpaasy/.

Kansainvälinen ja innovatiivinen Patria on Alihankinta-kumppaniyritys 2023

Alihankinta-messujen 2023 vuoden kumppaniyritys on Patria, kansainvälinen puolustus-, turvallisuus- ja ilmailualan elinkaaren tukipalvelujen, teknologiaratkaisujen sekä lentokoulutuksen tuottaja. Patria on rakentanut puolustusteollisuudessa vahvan kotimaisen osaamisen, jota yhtiö hyödyntää myös kansainvälisessä kasvussa. Huipputuotteiden ohella yhtiö on edelläkävijä innovatiivisissa palveluissa.

– Patrian kansainvälinen kasvu perustuu kotimaiselle osaamiselle, jota olemme vuosikymmenten ajan Suomessa rakentaneet. Teknologinen kehitys synnyttää puolustusteollisuudessa uudenlaisia osaamisen tarpeita ja tulevaisuuden kyvykkyyden eteen tehdään Patriassa jatkuvasti töitä. Teollisuuden haasteet ovat usein yhteisiä ja tuorein tieto sekä tulevaisuuden näkymät kiinnostavat yli toimialojen ja siksi verkottuminen muiden toimijoiden kanssa on tärkeää. Samasta syystä myös Tampereen Alihankinta-tapahtuma on Patrialle tärkeä kohtaamispaikka Suomessa tällä alalla, sanoo Patrian Operations-yksikön vetäjä, Executive Vice President Manu Skyttä.

Manu Skyttä on yksi tapahtuman kolmesta teemakummista. Hänen lisäkseen Alihankinta-teemakummeina toimivat Reijo Kangas, Senior Director, Partners and Business Development, Business Finlandista sekä Lari Nurmi, liiketoimintajohtaja, Innolink Staff Oy:stä.

Median akkreditoituminen tapahtumaan on avoinna

Suomen johtavan teollisuustapahtuman ja Euroopan toiseksi suurimman alihankintateollisuuden messutapahtuman Alihankinnan media-akkreditoituminen on avoinna alihankinta.fi/fi/messuinfo/medialle/. Haastatteluja on mahdollista sopia myös etukäteisesti, olethan yhteydessä tapahtuman viestintään.

Globally Local ohjelman keskiössä

Alihankinnan HEAT Stage syventyy Globally Local -teemaan alan ykkösasiantuntijoiden johdolla. Päälavalla puhuttavat muun muassa kestävä talous, maailmanpolitiikka, kilpailuedut ja ennakointi, teknologia sekä vastuullisuus.

35-vuotias Alihankinta avataan tiistaina 26.9. juhlallisin menoin. Messujen avauspuheen pitää kumppaniyritys Patrian Executive Vice President Manu Skyttä. Tampereen kaupungin tervehdyksen tapahtumaan tuo pormestari Kalervo Kummola Tampereen kaupungilta ja messuorganisaation tervehdyksen toimitusjohtaja Tuomas Räsänen, Tampereen Messut Oy:stä. Suomen Osto- ja Logistiikkayhdistys LOGY ry palkitsee avajaisissa vuoden Päähankkijan sekä Vuoden Alihankkijan. Tiistain iltapäivässä Business Tampere jakaa valtakunnallisen Vuoden teollisuusteko -tunnustuksen. Keskiviikkona 27.9. kuullaan luovan johtajan ja tietokirjailija Henri ”Henkka” Hyppösen keynote Mitä on olla ihminen tekoälyn aikakaudella? Tulevaisuuden Tekijöiden Torstai yhdistää osaajat ja organisaatiot 28. syyskuuta. Kolmannen messupäivän teemakeskustelussa Tulevaisuuden tekijät – teollisuuden uudet osaajat pohditaan miten varmistaa teollisuuden vetovoima ja alan osaajat tulevaisuudessa. Luvassa on myös Suomen Robotiikkayhdistys ry:n Robotiikka työpaikkana -seminaari Mars-seminaaritilassa sekä opiskelijoille suunnattu iltapäivä B-hallissa, jonne tänä vuonna tapahtumauutuutena rakentuu myös kansainvälisten toimijoiden GLO Village. Tutustu tapahtuman ohjelmaan alihankinta.fi/fi/kavijalle/#tab-program.

Tampereen teollisuusviikko huipentuu Isot Koneet Keskustorilla -tapahtumaan

Alihankinnan luoman Tampereen Teollisuusviikon päättää lauantaina 30. syyskuuta Tampereen Keskustorilla Isot Koneet Keskustorilla -tapahtuma. Kaupungin ja teollisuuden toimijoiden kanssa yhteistyössä toteutettava tapahtuma on kaikille avoin. Lisätietoja tapahtumasta isotkoneetkeskustorilla.fi/.

Alihankinta esittelee metalli-, elektroniikka-, muovi- ja kumiteollisuutta, teollisuuden ICT-ratkaisuja sekä alojen suunnittelua ja konsultointia. Tapahtuma kokoaa vuosittain yli tuhat näytteilleasettajaa useasta maasta sekä tuhansia messuvieraita. Tampereen Messut -konserni järjestää tapahtuman yhteistyössä Teknologiateollisuus ry:n, Kumiteollisuus ry:n, LOGY ry:n ja Muoviteollisuus ry:n kanssa. Tapahtuma on toteutettu Tampereella vuodesta 1988 lähtien.

LISÄTIEDOT: alihankinta.fi/fi/, #Alihankinta #globallylocal
Tampereen Messut -konserni, tampereenmessut.fi/, etunimi.sukunimi@tampereenmessut.fi
Sami Siurola, projektipäällikkö, p. 040 734 3589,
Sirkka Laine, viestinnän asiantuntija, p. 040 612 9081